INFOHEFTET GIR DEG SVAR PÅ MANGE TING

I FORBINDELSE MED LEIRSKOLEOPPHOLDET

LAST DET NED HER

Jønnbu leirskole ligger i Bø i Telemark, ca 15 km fra Bø sentrum.

Jønnbuplatået hører til Lifjell og ligger ved foten av høgfjellet, ca 750 m.o.h. Herfra kan vi nå topper opptil 1276 m.o.h. med vid utsikt til bl.a. Skagerak, Blefjell, Skrim og Gaustadtoppen.

Lifjell har et variert terreng og mye å by på året rundt.

Området er snøsikkert og det er ikke uvanlig at en kan ta seg ein skitur i mai måned. Jønnbuplatået og fjellområdet innover har mange km med preparerte og merka skiløyper. Dette gjør området på mange måter unikt - den ene dagen gå en tur i ei lun skogsløype, for så dagen etter å utfordre et kupert fjellterreng opp mot 1100 - 1200 m.o.h.

På barmark kan du vandre i fjellet på godt merka stier. Du kan oppleve et rikt dyreliv, urskog, idylliske fiskevann, friske fjellbekker og gamle stølvoller.

Lifjell er et lett tilgjengelig fjellområde, etter få hundre meter får du en fantastisk utsikt. Du kan også få innblikk i kulturhistorien på Lifjell gjennom plakatoppslag om sagn og myter på ulike steder i området. Kanskje treffer du huldra selv..

I området rundt leirskolen kan du oppleve mange spennende aktiviter og natur.